Hunter X Hunter av Yoshihiro Togashi

image188

Denna manga finns än så länge endast på engelska.

Togashi är en framgångsrik mangaka (mangaförfattare) som inte bara täljt guld med Hunter X Hunter utan även med mangan YuYu Hakusho. Däremot verkar Togashi vara lite lynnig (rykten säger i och för sig att han är sjuk) för emellanåt är det oerhört långa uppehåll mellan mangadelarna (det längsta uppehållet hittils varade i ungefär ett år).

Huvudpersonen i Hunter X Hunter är Gon, en naiv men kunnig pojke som vill bli en Hunter eftersom hans pappa (som Gon aldrig träffat) är en sådan. Hunters är specialjägare som söker upp skatter, magiska vidunder men ibland även andra människor. För att bli en Hunter krävs licens. Dessa licenser är inte det lättaste att få, bara en på hundra klarar av de svåra testerna i Hunter-examen. Givetvis får vi följa Gon och flera vänner (och fiender) han träffar på vägen mot att bli en Hunter.

Det finns många element som påminner om andra otroligt populära shonen-serier (manga riktad mot tonårspojkar) som Dragon Ball av Toryiama och One Piece av Oda. Precis som i dessa är huvudpersonen en liten, naiv men otroligt stark och duktig pojke. Likheterna mellan Gon och Son-Goku (Dragon Ball) och Ruffy (One Piece )är slående. Men denna typ av hjältar som inte förstår att dom är duktiga är mycket underhållande att läsa om. Och 12-årige Gon är inget undantag.

Precis som jag skrev om mangan Bleach av Kubo är det mig en gåta att Hunter X Hunter ännu inte översatts på svenska. Jag tror att den skulle bli en lika stor succe i Sverige som ovan nämnda Dragon Ball och One Piece. Togashi har skapat en underhållande komisk actionmanga som därtill givetvis är vältecknad. Jag förstår populariteten (mangan brukar hamna på topp tio av de mest sålda serierna). Däremot är serien lång och är i skrivande stund inte avslutad. Populära mangaserier tenderar att bli för långa för sitt eget bästa (som just både Dragon Ball och One Piece, som blev urvattnade med tiden). Men än så länge verkar Hunter X Hunter inte gå den vägen utan håller fortfarande hög klass. Risken är kanske större att Togashi helt enkelt inte avslutar den i och med hans många (och ibland långa) uppehåll.

Den passar för 13-åringar och äldre. Rekommenderas.

Kommentarer
Postat av: johanna

hej på dig.

hoppas du har en bra torsdag. jag tänkte tipsa dig
om en sida som heter gratisbio. många har redan hört talas om den och många är redan medlem. men just du kanske inte är så jag tänkte att jag tipsar.

gratisbio är en sida som drivs genom att ge svenska
folket gratis bio checkar även gratis present kort.
gratisbio har över 500 annonsörer på sin sida som just annonserar om en massa olika saker. det kan vara allt från att du ska vara med i en tävling till att du kan handla på postorder. en massa erbjudanden och en massa gratis grejer. en del sidor behöver du bara klicka på för att få poäng.
för poäng är just det du får. genom att gå in på poäng kommer alla annonsörerna upp. där står det vad du behöver göra och hur mycket poäng du får.

för att just du ska få en biocheck
hem krävs 400 poäng.

för att du ska få ett present kort
hem krävs 1000 poäng.

det kan låta mycket men man tjänar snabbt ihop det.
present kort väljer du själv var du vill ha någonstans det finns allt från hm och vero moda till siba och stadium. de stora kedjorna helt enkelt.

jag har varit medlem i drygt 1 månad nu och fått
hem present kort på över 2000 kronor. jag har även
fått 5 biocheckar.

kom ihåg att gratisbio är gratis. och kanske tänker
ni att det är samma som gratisgen gratiskungen och
godiskungen med mera. men detta är mycket bättre.

läs alla referenser på gratisbio. har du frågor
så är jag villig och svara på dom. hoppas du blir
medlem och blir nöjd när du får dina checkar hem.

här är länken ; http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=16563

2008-02-07 @ 10:27:40
URL: http://www.someones.blogg.se
Postat av: Andre Lindholm

En fantastisk Manga, även Animen är bra. Något som alla Manga och Anime fantaster borde tatt sig an. Jag kunde inte sluta följa Gon's fantastiska äventyr.

2008-02-07 @ 12:35:53
URL: http://alindholm.wordpress.com
Postat av: Mangabibliotekarien

Ja, André. Som vanligt håller jag med dig. Och ska ett välsorterat bibliotek bara ha en eller två bra mangaserier på engelska är nog Hunter X Hunter och Bleach två självklara val. Även om jag förvisso gärna ser en bra tjejmanga här också.

2008-02-07 @ 13:55:00
URL: http://mangabibliotekarien.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0