Bleach av Tite Kubo



Bleach har marknadsförts som "världens mest lästa manga". Frågan är om försäljningssiffrorna klår mangaserierna Dragon Ball och One Piece? Kanske. Men hur som helst kan man lätt konstatera att Bleach är en av de mest lästa serierna i världen. Som med alla populära mangaserier finns Bleach också som populär animé och två (animerade) långfilmer har även gjorts. Mangan har även resulterat i en hel hög TV-spel, ett kortspel samt en musikal. Serien har även vunnit priset Shogakukan Manga Award 2005.

Mangan handlar om Ichigo Kurosaki som har förmågan att se spöken och andar. En förmåga han haft ända sedan han föddes. En dag vänds dock hans värld upp-ochned då han träffar Rukia Kikuchi. Hon är en shinigami och medlem i Själssällskapet. Då Ichigos familj blir attackerad av en Hollow (ond ande) råkar Ichigo absorbera Rukias alla krafter. Han blir därför tvungen att  "arbeta" som dödsängel, d.v.s. hjälpa andar att finna nog med själslig ro för att ta sig till de sälla jaktmarkerna. Allt medan Rukia sakta återhämtar sina krafter. Givetvis råkar de båda ut för en massa spektakulära äventyr.

Kubo har skapat en underhållande komisk actionmanga. Jag förstår populariteten i och med att handlingen är så medryckande. Därtill är den vältecknad. Däremot är serien lång och är i skrivande stund inte avslutad. Den passar för 13-åringar och äldre. Rekommenderas.

Kommentarer
Postat av: Andre

Ja, hur den inte kan vara översatt än förstår inte jag heller. Om man tittar runt på forum osv så är det lika många som läser denna Manga som de är som läser Naruto eller One Piece. En av anledningarna till att dem inte översatt den är kanske att den är för äldre tonåringar, dem anser kanske att dem inte kommer sälja så bra, sen handlar det väl lite om förhandlande med Japanska bolag också, dem brukar vara hårda :).

2008-01-16 @ 12:32:17
URL: http://alindholm.wordpress.com
Postat av: Zak, 15

Kuchiki Rukia. Förlåt, men jag irriterar mig så fruktansvärt på när man stavar fel och ändrar platser på släktnamnet och det individuella namnet. Du vet väl att japanerna har släktnamnet först? Det känns tramsigt när folk ändrar på det... Men anyway, Bleach är den bästa mangan jag läst, näst efter Death Note. Den innehåller precis allt man önskar av en historia över huvud taget.

2008-03-03 @ 20:39:04
Postat av: Mangabibliotekarien

Zak,15: Jag ska bättre mig (kanske) i framtiden. Jag tror att jag kanske gillar Death Note lite mer än Bleach. Detta för att Bleach börjar bli lite för lång vilket leder till transportsträckr i handlingen medan Death Note, som (kanske) bara är i 12 delar har fullt ös hela tiden.

2008-03-04 @ 08:49:10
Postat av: Nico

Om man söker Bleach som har blivit översatt så kan man få tag på dem.

2009-02-02 @ 18:09:02
Postat av: Cecilia

Det finns 13 (snart 14) översatta delar.

Frågan är om det blir fler?

När jag läste kommentarerna på förlagets hemsida (Bonnier Carlsen) så verkar det inte så.

Det är synd, för den är underhållande och handlar om ont och gott. Vad som är vad är knappast helt uppenbart heller.

2009-12-07 @ 13:34:46
Postat av: www.promofunding.partners/about-us/

get the greatest mortgage company around

2015-05-18 @ 01:28:25
URL: http://first-mortgage-utah.freeweb.me/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0