Mangabiblioteket av Fredrik Strömberg



Fredrik Strömberg
är kanske serie-Sveriges mest kända namn. Detta trots att han inte tecknar eller skriver manus till serier. Han är ordförande för Seriefrämjandet, en av redaktörerna för kulturtidskriften Bild & Bubbla, kursansvarig för Serieskolan i Malmö, serierecensent för Bibliotekstjänst, kulturjournalist och författare samt ansvarig för hemsidan www.sekventiellt.se. Han har även gett ut boken Manga! Japanska serier och berättarglädje samt medverkat i Manga - från Hokuasi till Dragonball.

Boken är upplagd på liknande sätt som Strömbergs bok seriebiblioteket. Den är alltså en blandning av uppslagsverk och inspirationsverk för serieintresserade. Första delen av boken består av en kortfattad faktatext om manga. Majoriteten av boken består av en, vid skrivande stund, komplett förteckning över manga som finns på svenska samt en kort faktatext om boken i fråga. Boken är egentligen upplagd på liknande sätt som min blogg.

Innan jag skriver vad jag tycker om boken i fråga måste jag erkänna mig en aning partisk. Vad annat kan jag göra angående en bok där jag tackas i förordet och omskrivs i texten. Dessutom har hjälp till på ett (litet) hörn, framför som korrekturläsare och med det engelskspråkiga mangautbudet. Men boken ÄR bra och borde vara värdefull på alla bibliotek. Nackdelen med boken är att bokformen är lite statisk. Mangautbudet förändras snabbt och boken kommer snart att sakna en och annan manga. Men fördelen är den samma som nackdelen. Ibland är det smidigare att titta i en än att hela tiden behöva ha en dator i närheten.

Rekommenderas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0