Tenjho Tenge av Oh! Great



Följande manga finns än så länge bara på engelska.

Tehjo Tenge är pseudenymen Oh! Greats första stora succé innan han nådde ännu högre höjder med den ofantligt populära Air Gear. Egentligen heter han Ito Ōgure.

Mangan utspelar sig i en skola där det inte är provresultaten som avgör vilken klubb som är den bästa. (I japan är alla studenter med i olika aktivitetsklubbar efter skolan, något som inte är så vanligt här i väst). Här avgörs striden istället med knytnävarna. Den klubb som är mest slagsmålbenägen är Juken-klubben och det är denna klubbs medlemmar vi läsare får följa. Mangan riktar sig till en (ung) vuxen publik.

Tenjho Tenge finns både som manga och animé vars soundtrack även det sålts i stora mängder. Precis som Air Gear är Tehjo Tenge mycket vältecknad. Men vill man vara lite elak består boken av unga mangafigurer i coola eller sexiga poser. Precis som Air Gear. För mig faller handlingen platt till marken och verkar mest vara en ursäkt för alla slagsmålen (en och annan halvexplicit sexscen finns med för omväxlingens skull). Egentligen är Oh! Greats succéer mig en gåta. Eller kanske inte, sex och våld säljer ju, men någon handling kunde man ju hoppas på. Hur som helst finner jag Tenjho Tenge vara en tråkig manga.

Rekommenderas inte.

Kommentarer
Postat av: Thai

Nu vet jag åtminstone att jag varken ska läsa eller se den serien (vilket jag funderat länge på att göra om den skulle komma hit) om fallet är så att det bara är trosor och annat naket i vädret som inte alls ger rum för vettig storyn.



Förresten, riktig najs blogg med mycket trevliga mangarecensioner!

2008-09-03 @ 08:22:29
URL: http://thaiswebb.blogg.se/
Postat av: Mangabibliotekarien

Hoppas att du verkligen inte skulle ha gillat den så att jag inte missleder dig. Men det tror jag förvisso inte, den är faktiskt inte så bra.

2008-09-04 @ 17:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0