Air Gear av Oh!Great

image202

Följande manga finns endast på engelska.

Oh!Great är en pseudenym för mangaförfattaren Ito Ôgure som rönt stor uppmärksamhet för två mangaserier, Tenjho Tenge och Air Gear. Båda två av dessa mangaserier är späckade av tonåringar tecknade i tuffa och sexiga poser. Vilket högst antagligen är orsaken bakom dessa två seriers otroliga popularitet. Det är mycket naket och sexuella anspelningar i Oh!Greats serier, men det blir inte mer än så. Könsdelar och sexscener lyser med sin frånvaro. Det gör däremot inte våldet som även det blivit ett kännetecken för Oh!Great.

Huvudpersonen i Air Gear är den unge men tuffe Itsuki Minami från Österstan. När en handfull ligister från Västerstan kommer in i Minamis territorium visar unge Itsuki var skåpet ska stå och spöar upp dom. Dessvärre visar det sig att ligisterna har gangsterkänningar. Men till hjälp får Minami ett par speciella inlines.

Air Gear är alltså en Manga fylld med inlines, gängkrig och tuffa, lättklädda tjejer. Teckningarna är mycket välgjorda. Dessvärre är inte handlingen lika välgjord. Det är mycket våld och naket. Inget fel i det om handlingen kräver det. Här känns det mest som om serien är gjord för att visa hud och blod, inte för att handlingen i sig kräver det. Det är alltså i mitt tycke yta utan innehåll. Oh!Greats tidigare succémanga Tenjho Tenge är dock ännu mera explicit i vålds- och nakenscener. Vilket gör att Air Gear dessutom känns som en lightvariant på den.

Serien har även blivit en musikal vid namn Musical Air Gear.

Hursomhelst, trots seriens enorma popularitet och det faktum att den 2006 fick Kodansha Manga Award för bästa shonenmanga tycker jag att den är oerhört överskattad.

Den ges fortfarande ut i Japan och kommer att bli mer än 15 delar.

Rekommenderas inte.

Kommentarer
Postat av: Katta

Hej ! =)

Jag tycker Airgear är skit bra! Har sett ut serien typ 3 gånger för den är så bra ! :P

Jag tycker du måste rekomendera den =)! För det var inte SÅ himmla mycket våld och sånt i den..För om man jämför Airgear med Naruto så är det nog väldigt lite våld. Men vet du om det ska komma ut nåt mer ? Utav animen? Jag vill helst inte läsa mangan men om det inte ska komma ut nåt utav animen så måste väl jag läsa den..

2008-12-07 @ 00:19:45
URL: http://zorrosdream.blogg.se/
Postat av: katta

Skulle bli hemsktacksam om du kunde ge mig svar =)

2008-12-07 @ 00:23:47
URL: http://zorrosdream.blogg.se/
Postat av: Mangabibliotekarien

Air Gear animen skiljer sig rejält från mangan (vilka vissa kritiserat den för). I mitt tycke är dock animén bra mycket bättre än mangan. De är nästan två helt olika serier.

Vad gäller om animén ska fortsätta så antar jag det. Den är populär och säljer bra. Handlingen är ju inte heller helt avslutat, vare sig i mangaversionen eller animeversionen. Så det borde komma mer. I bloggande stund kan jag dock inte se exakt när...

2008-12-07 @ 10:14:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0