Mermaid Saga av Rumiko Takahashi

image102

Denna manga finns än så länge bara på engelska.

Om mangaprinsessan Rumiko Takahashi har jag skrivit mer om då jag skrev om hennes eminenta manga Ranma 1/2.

Mermaid Saga
består av Takahashis äldre skräckserier. Serien är fylld med referenser till legender, främst givetvis gamla japanska mytologier. Mermaid Saga består av skräcknoveller med sjöjungfrur som den gemensamma nämnaren. Den som äter en sjöjungfrus kött får evigt liv och ungdom. Dessvärre är det bara vissa utvalda det stämmer in på. Många som ätit sjöjungfrukött har förvandlats istället till vandrande själar, för evigt dömda till galenskap orsakad. Dessutom är inte sjöjungruerna blida varelser utan snarast vampyrliknande monster. 

Gång på gång inser jag varför Takahashi kallas för mangans prinsessa. Mermaid saga hör till de bästa mangaserier jag någonsinn läst. Men dom är inte för den räddhågsne och absolut inte för unga. Detta är vuxenskräckserier. Blod och kroppsdelar flyter emellanåt i denna eminenta serie. Rekommenderas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0