Blade of the Immortal av Hiroaki Samura

image147

Denna manga finns än så länge endast på engelska.

Fast det är inte riktigt sant. Blade of the Immortal gick ett tag i den svenska, nu mera nedlagda, tidningen MangaMania.  Men den togs i ett tidigt skede bort för att serien ansågs vara för våldsam för tidningen och att serien skulle "komma mer till sin rätt i ett annat sammanhang". Detta orsakade en del missnöje men serien försvann från den svenska manga-markanden (åtminstone än så länge). Så vill man läsa hela serien är man hänvisad till de engelska utgåvorna (om man inte behärskar japanska givetvis).

Huvudperson i Blade of the Immortal är Manji, en samuraj som förbannats med odödlighet. Manji har förmågan vilken av hans kroppsdelar som skadas så läks dom på några sekunder. Samurajen vill dock få dö i frid och måste därför döda tusen ondskefulla män.

Samura menar att hans mål med sitt mangaskapande är att belysa problem som människan ställs inför under sitt liv och hur svårt det kan vara att leva i denna värld. För detta ansåg han att jidai-geki (epok/samurajserie i realistisk stil) skulle vara den bästa miljön. Jag antar att han har lyckats om priser är ett mått på detta. Serien är nämligen flerfallt prisbelönad, bland annat Japan's Ninth Annual Media Arts Award in the manga division och Will Eisner award.

Blade of the Immortal är mycket våldsam och seriens råa brutalitet kännas ibland obehaglig (och jag har egentligen inget problem med att läsa eller titta på våldsunderhållning). Men våldet till trots är serien egentligen ett djupt emotionellt och poetiskt drama med mångdimensionella karaktärer.

Visst är serien bra, men den är svårsmält. Trots dess många kvaliteer hör den inte till någon av mina favoriter. Jag föredrar till exempel Akira av Katsuhiro Otomo eller Neon Genesis Evangelion av Yoshiyuki Sadamoto om jag vill ha en bra, djuplodande vuxenmanga. För mig stör våldet i serien det allvarliga budskapet. För mig känns det som om våldet är där för våldets egen skull. Jag finner däför denna populära prisbelönta serie svår att rekommendera.

Kommentarer
Postat av: läsare

Om man går aningen djupare i analysen så förklarar det våldet till viss del.
De allra flesta av karaktärerna i serien har till yrke att döda andra människor, eftersom att de är kenshi eller samurajer. Så om man vill hålla deras vardag aningen realistisk så lär det bli väldigt våldsamt. Sen finns det Rin, som är den enda stora karaktären som inte har samma tolerans för våld som de andra. Hon tar ofta upp de dilemman som våldet medför m.m. Diskusionen om våld och att ha det som problemlösning, som de andra ju har, är en del av handlingen. Så det skulle vara lustigt att diskutera den om den inte vore påtaglig. Själv tycker jag att våldet i serien kanske inte är super-realistiskt i sitt utförande, men det är det i sin natur och grymmhet, och sådan våld existerar i vår värld idag, men vi gör allt för att glömma bort det. Så kanske fungerar våldet i serien som en påminnelse om det. Villket iof. gör serien alltmer svårsmält... men det var nog knappast tänkt att den skulle vara någonting annat.

2008-01-05 @ 23:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0