Inu Yasha av Rumika Takahashi

image101

Om mangaprinsessan Rumiko Takahashi har jag skrivit mer om då jag skrev om hennes eminenta manga Ranma 1/2.

Inu Yasha handlar om skolflickan Kagome. Hon råkar ramla ner i en gammal brunn. Brunnen visar sig vara en portal och Kagome hamnar i det medeltida Japan. Fast i Takahashis version av det medeltida Japan härskar olika typer av demoner. Tillsammans med halvdemonen Inu Yasha ger Kagome sig ut på jakt efter en magisk juvel som skänker bäraren stor kraft. Självklart råkar Inu Yasha och Kagomet ut för onda demoner (samt en och annan ond människa) som också vill åt juvelen.

Mangan Inu Yasha är betydligt mörkare och mer otäck än Takahashis tidigare mangasucce Ranma ½. Den är blodig, grotesk och riktar sig därmed till äldre läsare, 13 och uppåt.

Liksom Takahashis övriga serier är Inu Yasha relativt könlös (de flesta mangaserier har som bekant mycket tydliga målgrupper). Som alltid med Rumiko Takahasis serier är Inu Yasha en mycket bra, underhållande manga. Hon är välförtjänt av epitetet mangaprinsessan. Inu Yasha rekommenderas varmt för inköp.

Är komplett i 58 volymer men på svenska finns bara upp till 42. Så det är engelska som gäller om man vill (och det bör man) göra serien komplett.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Rätt underhållande men stressig att läsa.

Det var snabba vändningar och jag saknade lite trådar i slutet.

På så vis tycker jag att Ranma 1/2 håller bättre hela vägen än InuYasha, även om den senare har sin egen charm också.

2009-12-07 @ 13:00:38
Postat av: Julia

Jag tyckte att den här var en riktigt bra manga, men jag gillade mer romansen mellan Ranma och Akane i Ranma 1/2 än mellan Inuyasha och Kagome. Men den är verkligen en bra manga!

2010-11-04 @ 11:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0