Nostradamus: Mangabibliotekarien siar framtiden

Jag är lite osäker på om det jag skriver nedan kommer att påverka serieåret 2010 så mycket. Men det kommer att påverka seriedecenniet 10-talet. Och det är den tekniska utvecklingen.

Tidigare har papper varit den allra mest praktiska sättet att distribuera litteratur. Men alltfler förlag tittar på alternativa kanaler att föra fram sina verk. Idag finns det till exempel serier i form av .cbr- eller .cbz-filer. Dom kan man läsa på datorn eller på Playstation Portabel (PSP). Att läsa serier i just en PSP blir allt vanligare. Många finner det vara ett smidigt sätt att läsa på exempelvis bussen eller andra ställen då man inte vill ha med sig sin bärbara dator.

Det stora amerikanska förlaget Marvel (som nu ägs av Disney) har valt att distribuera bland annat Captain America, Spider-Man och X-Men via programmen Comics, iVerse Comics och Panelfly Comics. Varje tidning kostar 2 dollar (motsvarande ca14 kronor) att ladda ner. Nu har Marvel, och en hel del andra förlag, valt att satsa på distrubition via Iphone och Ipod Touch. Ska man spekulera i framtiden tror jag fortfarande att tjocka serieböcker kommer att finnas. Däremot ser det ut som om serietidningen lever en tynande tillvaro och många tidningar kommer nog bara att kunna läsas via Iphone och liknande.

Vad det gäller önskemål angående serieåret 2010 hoppas jag att fler får upp ögonen för genren och inser att den är betydligt mer mångdimensionell än vad många tror. Lapidus stora framgångar med Gängkrig 145 skulle kunna ha varit ett startskott för många. Låt oss hoppas.

Personligen hoppas jag vinna unghunden men det är kanske inte realistiskt. Än.

Den serie jag personligen ser framemot 2010 är Kick-ass av Mark Millar. Dels att få läsa serien, dels se om filmatiseringen kan vara nåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0