Serieblaskan



En ny tidning om serier har sett dagens ljus. Det är något som verkligen inte inträffar ofta i vårt avlånga land. Serieblaskan är grundad av en handfull unga entusiaster, med chefredaktör Olof Gustafsson och formgivare Allan Lennerstad i spetsen. Enligt deras hemsida kommer Serieblaskan "att innehålla artiklar om allt som berör ämnet tecknade serier, högt och lågt, från Kalle Anka till X-men". Tanken är att den ska utkomma fyra gånger om året.

Det första nummret innehåller bland annat en intressant artikel om Kalle Anka-tecknaren Marco Rota, och en oerhört intressant om falska svenska Tintinalbum som säljs på nätet samt en titt på den svenska seriemarknaden. Tidningen innehåller även serier av 2 nya svenska serietecknare, Benny Magnusson samt Kristian och Torbjörn Hägglund. Första nummret saknar artiklar om manga, men jag vet att det kommer att komma längre fram.
 
Jag ska erkänna att jag är en smula partisk. Från och med nästa nummer (som utkommer i januari 2010) kommer jag att medverka som skribent. Men jag tycker verkligen att innehållet är läsvärt och intressant. Det enda negativa är kanske omslaget och namnet på tidningen. Omslaget och titeln ger tidningen ett mer fanzine-aktigt utseende än vad serieblaskan faktiskt är. Omslaget och titeln till trots är serieblaskan en seriös och välgjord tidning. Den har givetvis sin givna plats på varje bibliotek.

Rekommenderas varmt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0