A song for Elise av Natalia Batista


Det börjar dyka upp en del mangastudios i Sverige. Yokaj studio är den hittills största och mest kända. Men det finns mer.

Nosebleed studio startades 2006 på Kvarny Serietecknarskola. Medlemmarna är Alice Engström, Catarina Batista, Chi Minh Quan, Jonathan J Holm och Natalia Batista. Mer info om Nosebleed finns här.

Den sistnämnda medlemmen har bland annat tecknat Lova för tidningen Okej mellan 2006-2007 samt medverkar i manganackan, mangatalangen 2006 och 2007. På seriemässan SPX sålde hon sin bok A song for Elise. Mangan är från början ett fanzine men nu har Batista låtit trycka den i bokform. Vad som är extra intressant med A song for Elise är att det är den första svenska Yaoi-mangan. Eller svensk och svensk, den är förvisso skriven på engelska. Yaoi är en benämning på en vuxengenre inom mangan som handlar om kärlek mellan män och har ett bitiv explicit innehåll. Den primära målgruppen är vuxna kvinnor.

A song for Elise handlar om tre goda vänner. De har alla lite problem i bagaget, speciellt Elise. De tre återträffas för att knyta samman banden. Någonting dramatiskt händer (jag säger inte vad) som gör att deras vänskap förändras. 

Batista har redan tidigare visat att hon har tecknartalang. Mangan är vältecknad. Handlingen är ganska typisk för Yaoi. Mycket känslor och en detaljerad sex-sekvens. Jag måste erkänna att jag inte är någon större fantast av Yaoi. Men så är jag också en man över 30, d.v.s. långt ifrån den primära målgruppen. Min hustru, som hör till målgruppen, gillade den. Vår enda större invändning var att den var skriven på engelska trots att den Batista är svensk och mangan utspelar sig dessutom i Sverige. Så varför hon valde det engelska språket förstår jag inte riktigt. Men trots detta är den läsvärd. Jag tror att vi kommer att höra mer av Natalia Batista (och Nosebleed Studio) i framtiden.

Rekommenderas

Kommentarer
Postat av: Håkan / Wakuran

Jag tror en del nya tecknare skriver direkt på engelska för möjligheten att sälja ut sina grejer utomlands. Det är riktigt svårt att försörja sig på att teckna, så många verkar satsa på att nå utomlands så snart de kan.

2009-06-26 @ 22:30:35
Postat av: Mangabibliotekarien

Ja, det verkar vara en trend som blir allt vanligare. Ta svenske Niklas Asker som exempel. Hans fantastiska serie Second Thoughts ges ut i USA av amerikanska förlaget Top Shelf. Och det är Askers debut. Så vi kommer nog att se mer svenska original på engelska. Det är väl bara att acceptera.

2009-06-30 @ 10:23:11
Postat av: julio

2011-10-19 @ 01:09:15
URL: http://facebook.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0