Chibi Vampire av Yuna Kagesaki


Följande mangaserie finns än så länge bara på engelska. Den japanska originaltiteln är dock en annan, nämligen Karin. Så heter även animeversionen på mangan. Förlaget Tokyopop ändrade namnet på sin utgåva eftersom de ville undvika ihopblandning med (den helt annorlunda) mangaserien Kamichama Karin av Koge-Donbo.

Yuna Kagesaki är mest känd för Chibi Vampire. Andra mangatitlar som hon gjort är bland annat Strange Mansion, Vicious och Confine. Hon har även gjort en del TV- och CDROM-spel, ofta med erotiskt innehåll.

Mangan handlar om högstadieflickan Karin. Hon verkar vara som vilken flicka som helst, vilket hon inte är. Hon är en vampyr, dock en mycket speciell sådan. Inte nog med att hon tål solljus, hon överproducerar blod. Därför brukar hon, istället för att suga blod från sina offer, ge dem blod. Det kan vara en upplevelse som ger offret lika stor tillfredställelse som vampyren. Men bara om det görs på rätt sätt, och Karin lyckas sällan göra något rätt.

Chibi Vampire är vältecknad. Vissa med västerländska ögon tveksamma (könsförnedrande) skämt ingår men inte så många. Men en att och annat mens-skämt får vi läsare stå ut med. I övrigt är mangan underhållande utan att vara originell. Men eftersom den innehåller en del tveksamma skämt och handlingen har setts förut finner jag ingen orsak att rekommendera den. Den primära målgruppen är tjejer kring 14 år. Mangan kommer att utkomma i 13 delar.

Rekommenderas som sagt inte.

Animé-serien verkar överlag ha fått goda betyg, men i senare avsnitt skiljer sig (som så ofta) handlingen från mangan.

Kommentarer
Postat av: Fyikern

Hmmm en bra beskrivning av Chibi vampire...

det är en kärlekskomedi med vampyrer, och som sagt så är karin raka motsatsen mot en vampyr. Den här serien sticker verkligen ut mot andra kärleksdraman i mangaform och de flesta serier i allmänhet, då historien hela tiden drivs på framåt och det hela tiden händer nya saker istället för att älta samma sak om och om igen, som ju tyvärr, alldeles för ofta görs i manga.



historien är vacker skulle jag säga, man blir lite tårögd på sina ställen. och kom igen könsförnedrande skämt, vardå? jag har inte sett nått särskilt förnedrande i min mening och jag ser knappast ner på nått kön. i vilket fall så är det en väldigt fin kärlekshistoria som rekommenderas varmt <3



det här är min personliga favorit manga... och du har dålig smak.

2009-03-19 @ 22:50:55
Postat av: Fyikern

Faktiskt är du den enda jag hört talas om som tycker att mangan är dålig :/ alla mina manga/anime polare gillar den... dvs många

2009-03-19 @ 22:54:30
Postat av: Mangabibliotekarien

Hej.

Såg inte kommentarerna förrän nu. Det har varit fel på mina bloggerinställningar visade det sig.

...dålig smak...tja...kanske....Vi kan åtminstonde konstatera att vi har olika smak. Visst, det är väl inga större fel på mangan egentligen. Vad det gäller könsskämt så finns det en del mens-skämt och lite grann hur man ska "vara" som tjej/kille. Men visst finns det många mangor som innehåller mer sådant.

Jag vidhåller att jag läst mycket liknande, mestadels kanske i romanform men även i serieform. Jag skrev inte heller att den var dålig utan egentligen att den inte var så originell. Vilket inte beöver vara dåligt. Så visst, ett bibliotek gör inte bort sig om man köper in den här.

2009-03-30 @ 15:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0