07 Ghost av Yuki Amemiya & Yukino Ichihara



Följande manga finns än så länge bara på engelska.

07 Ghost handlar om Teito Klein som haft en problemfylld uppväxt. Nu verkar dock saker och ting ha blivit bättre, han är rektorns favoritstudent på anrika Barsburg Empire's Military Academy, där elitsoldater utbildas. En dag råkar Teito Klein höra en konversation mellan två personer och inser att en av rösterna är en mördare från hans barndom.

Den finns även som cd-bok och en animé är på gång.

Mangan är vältecknad. Handlingen är okej utan att vara speciell. Det blir lite pratigt och segt trots de många actionscenerna. Historien är heller inte så originell. Visst, mangan underhåller en regnig dag i brist på annat. Men det finns så mycket bättre actionmanga-serier.

Mangan är pågående och det är inte klart hur många delar den kommer att bli. Den primära målgruppen är pojkar från ca 12 år.

Rekommenderas inte.

Kommentarer
Postat av: Andre Lindholm

Jag gillar den här mangan MYCKET, och har stora förväntningar på animen. Jag hoppas verkligen att animen följer mangan och att man lyckas fånga det som kan bli aningen jobbigt i mangan ibland, oklara bilder då han svävar bort i tankar osv...



Gah, svårt att förklara, men jag tappar bort mig ibland i handlingen just för att vissa delar känns lite underliga. Hoppas hur som helst att animen blir grym.

2009-02-26 @ 15:36:52
URL: http://www.ikikata.se
Postat av: Mangabibliotekarien

Misstänkte att du skulle gilla den. Egentligen är den inte dålig, men i mitt tycke inte tillräckligt bra heller. Däremot tror jag att handlingen gör sig bättre som animé. Den som lever får se.

2009-02-26 @ 18:27:41
Postat av: johanna

jag är djupt, djupt förolämpad! Rekommenderas inte! Denna manga är ju helt underbar! Den har inte en helt nyskapande handling men dock en verkligen intressant sådan med alla ghost. Sedan är den fylld med intressanta karaktärer, mörka bakgrunder och hemligheter som kommer upp till ytan. Och teckningarna är det ju bara att se och fälla en tår över dess underbarhet. Jag tycker du ska förklara lite mer varför den inte dög för dig. Cuz I can't see why!

2009-06-09 @ 23:35:48
URL: http://wackoam.blogg.se/
Postat av: Mangabibliotekarien

Det är inte meningen att förolämpa någon. Och visst, det är som sagt inget större fel på mangan. Egentligen. Men personligen finner jag den lite tråkig. Fast jag är inte så förtjust i genren som jag också finner tråkig. Men visst, teckningarna är fina och mangan helt ok.

2009-06-10 @ 12:26:20
Postat av: johanna

Mjo, jag kan ju förstå att alla har olika smaker (även fast det är svårt att accetpera då ngn inte tycker om ens favvomanga...) men jag skulle vilja veta lite mer varför du inte tyckte om den... hur många volymer du har läst oså så man får veta just varför...

2009-06-10 @ 23:05:31
URL: http://wackoam.blogg.se/
Postat av: Mangabibliotekarien

Håller med om att det är svårt att höra någon ogilla något man själv älskar. Vad gäller 07 Ghost har jag faktiskt bara läst två volymer. Jag tycker att serier/filmer/romaner som utspelar sig i alternativa världar med en massa kundadömen, knepiga lagar, magi, maskiner och sådant är tråkigt. Dessutom finns det så många varianter av sådana handlingar. Vilket kanske gjorde att jag var orättvis som bara läste två delar men jag fann den så tråkig. Jag gillar heller inte Star Wars, Star Trek, Sagan om Ringen, Gundam eller Phantom för att nämna några andra berättelser. Så orsaken att jag hade svårt att rekommendera den är att jag tycker det finns så mycket av den här genren och att det då finns bättre.

2009-06-11 @ 17:36:52
Postat av: Cecilia

Till johanna (mest)

Så här står det högst upp på Info och kontakt: "Mitt syfte med denna sida är att informera bibliotekskollegor om manga."



Alltså är det bra att läsa alla rekommendationer ur ett biblioteksperspektiv. Ett bibliotek kan ju inte ha alla böcker/serier som alla tycker är bra, utan det måste finnas variation.

Om du gillar en manga så mycket att du tycker att biblioteket ska köpa in den, säg det till dem då.

Alla åsikter är ju personliga, här är hans!

2009-12-07 @ 13:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0