Kick Off! 2 av Yokaj Studio

              

Jag brukar inte recensera varje bok i en serie utan försöka skriva mer övergripande. Men när det gäller de svenska mangaskaparna tänker jag försöka hinna med att recensera varje del.

Det börjar dyka upp allt mer svensk originalmanga, vilket är kul. För att nämna några har vi Tanks av Jesper Nordqvist och Medley av Lisa Medin. Dessutom kommer Åsa Ekström (Stall Norrsken) ut med sin Sayonara September i höst på Kartago förlag och på senaste SPX fanns det mycket svensk manga som vi nog kommer att få höra mera om i framtiden.

I spetsen av de svenska mangatecknarna har vi Yokaj Studio (medlemmarna ser vi på bilden ovan till höger). Studion har redan hunnit med mycket. Deras största succé hittills är mangan Kick Off! Nu har uppföljaren släppts i serien som planeras att utkomma i 6 volymer.

I del två har Krille blivit van med att ha spöket Andreas efter sig. Dessvärre har spökjägaren Meja upptäckt Andreas och vill låna honom för sin spökjägarträning. Dessutom får Krilles kärleksdrömmar sig en törn då snygge Juan börjar i deras klass med siktet inställt på Krilles drömtjej Jenny.

Jag älskade första delen av Kick Off! och min kärlek för mangan består när jag läst del 2. Bägge delar har ett underhållande och finurligt manus med välgjorda teckningar som harmonierar med handlingen. Kort sagt, det här är mycket bra! Det är bara att hoppas att Yokaj Studio fortsätter i samma spår i de nästföljande delarna. Den primära målgruppen är 13-åringar och uppåt. Men den passar både yngre och äldre.

Rekommenderas varmt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0