The encyclopedia of animated cartoons av Jeff Lenburg



Följande bok finns än så länge bara på engelska.

Detta är en rejäl bok som inte handlar om manga trots att jag tar upp den i min blogg. Jag tar upp den för att den handlar om tecknad film, däribland animé (alltså "mangafilmer" från asien).

The encyclopedia of animated cartoons är ett uppslagsverk som tar upp alla animerade filmer som visats i Amerika. Jeff Lindberg är en av USA's största experter inom området animerad film vilket bäddar för god kvalité.

Boken innehåller givetvis beskrivningar av filmernas innehåll men även information om bl.a. animatörer, regissörer, årtal, titlar och röster. Dessutom består den gedigna boken av en historisk genomgång av animationens historia i USA samt listor över priser som delats ut till animerade filmer.

Boken är det bästa uppslagsverk i ämnet jag läst och borde ge ett stort värde till alla som är intresserade av ämnet. Ska jag dock vara lite negativ skulle jag önska mer bilder i boken. Men det är som sagt underhållande läsning i alla fall. Så här nostalgisk har jag inte blivit på år och dar.

Rekommenderas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0