Last Fantasy av Yong-Wan Kwon & Hon Kwon Gang

image156

Denna manga finns än så länge endast på engelska.

Last Fantasy är en parodi på rollspels- och fantasyäventyr. Mangan handlar om Tian och Drei von Richenstein och deras dråpliga äventyr bland galna troll, hämndlystna drakar, vildsinta arméer och mycket annat.

Spelar man mycket fantasyTV-spel och rollspel har man mycket att hämta här. Parodin är mycket finurlig utan att bli plump. Däremot har jag problem med huvudkaraktärerna. Tian och Drei är två mycket obehagliga ondsinta figurer (som ändå ska föreställa goda) som dödar andra för att stjäla deras guld eller helt enkelt äta upp dom. Egentligen har jag inte problem med onda karaktärer eller antihjältar men finner dessa två lite väl magstarka. Kanske för att dom ändå lyfts fram som goda. Nu har jag inte läst så många delar av Last Fantasy och kan tänka mig att dom mognar efter ett par äventyr. Men i och med att detta är en parodi vet man aldrig.

Teckningarna är dock välgjorda och visst är den rolig. Och som jag skrev ovan har vana roll/TV-spelare många interna skämt att skratta åt. Men jag saknar själ och hjärta i serien. Alltså rekommenderar jag den inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0