Kawaii av Marita Lindqvist

image182

Ytterligare en faktabok på min blogg som inte är mangarelaterad men likväl handlar om japansk populärkultur.

Ordet Kawaii betyder gullig,söt o. dyl. och är en egenskap som sedan tidigt 1970-talet kommit att bli en mycket framträdande och eftersträvansvärd kvalitet i japansk populärkultur. Kawaii används ofta utanför Japan för att just beskriva en speciell japansk estetik. (Hello Kitty är ett bra exempel på Kawaii).

Boken Kawaii är en djupdykning i japansk populärkultur med stort fokus på ett fenomen som är vanligt i Japan, pojkband (där pojkarna i banden verkligen är pojkar, kring 12 år). Beundrarinnorna till dessa pojkband är förvisso mestadels tonårsflickor men en förvånadsvärt stor del av av fanbasen utgörs av vuxna kvinnor. Dessa otroligt populära ynglingar är stommen i en miljardindustri. Kawaii handlar bl.a. om talangagenturen Johnnys & Associates och alla sjungande, dansande pojkband som blir megastjärnor via den agenturen.

Författarinnan har följt idolhysterin på nära håll i tio år och är själv ett fan. Vi får bland annat läsa om handskakningsceremonier där 150 000 gråtande fans köar för att få skaka hand med sina idoler.

Som så ofta med japansk populärkultur häpnar jag och tror knappt mina västerländska ögon. Lindqvist erkänner öppet i boken att hon är ett stort fan av ynglingarna som produceras av Johnny & Associates men lyckas ändå skriva med ett kritiskt granskande öga. Och det är mycket intressant läsning. Pojkbanden är en så stor japansk företeelse att hänvisningar/ anspelningar i manga och TV-spel är vanligt (t.ex. är karaktären Tidus från Final Fantasy x den copyrightade Hideaki Takizawa från just agenturen Johnnys & Associates).

Även manga tas upp i Kawaii och då med fokus på Shonen-ai (kärlek mellan pojkar).

Det finns överhuvudtaget hur mycket intressant som jag skulle vilja skriva om på bloggen. Men bibliotekarien i mig säger istället: "Läs boken". Den rekommenderas. Aldrig har jag fått en så bra insikt i den fascinerande (och i mitt tycke bisarra) japanska kulturen. Alla japanintresserade ungdomar (och vuxna) skulle få ut mycket av Kawaii.

Rekommenderas som sagt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0