Ultimate Muscle av Yudetamago

Ultimate Muscle

Denna manga finns bara på engelska.

Bakom pseudenymen Yudetamago finns författaren Takashi Shimada och tecknaren Yoshinori Nakai. Deras två mest kända mangaserier är just Ultimate Muscle och även Tatakae!! Ramenman. Deras Ultimate Muscle var så populär och omtyckt att duon 1985 vann priset "Shogakukan Manga Award".

Ultimate Muscle, som i original heter Kinnikuman, handlar om handlar om Kid Muscle, son till den legendariske brottaren King Muscle. Han råkar ut för onda superbrottare från rymden som planerar att skölja över världen med ondska. Kid Muscle samlar därför ihop ett gäng goda superbrottare. De mest elaka av brottarna från rymden bildar brottargänget DMP. Kid Muscles lag och DMP möts i olika wrestlingmatcher och världens framtid står på spel.

Jag älskar både wrestling och manga och trodde att denna kombination var oslagbar. Men jag hade fel. Jag finner Ultimate Muscle förvisso vara en ganska rolig manga men den är för överdriven. Att se den fege Kid Muscle fribrottas med en levande mobiltelefon i människostorlek eller en man som kan förvandla sig till en sportsko blir lite för överdrivet för mig. Dessutom är teckningarna lite slarviga i mina ögon.

För mig som wrestlingfan finns många roliga wrestlingskämt som bara den inbitne wrestlingfantasten förstår. De elaka DMP känns till exempel som en parodi på det på nittiotalet så populära wrestling-gänget nWo.

Ultimate Muscle är absolut ingen usel manga men handlingen känns lite för löjlig för att jag ska bli underhållen. Jag kan därför inte rekommendera den för inköp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0