Rebirth av Woo

image143

Manga betyder som bekant serier från Japan. Men i västvärlden har det snarare kommit att betyda teckningsstilen (även om den kan variera ganska rejält). Jag vet inte hur genre-petig man ska vara. Megamanga är rubriken för en del av Wahlströms bokförlags utgivning av tecknade serier. Namnet till trots ger förlaget inte ut manga utan manhwa. Manhwa är tecknade serier från Korea och har stora likheter med japansk manga. Skillnaden är att manhwa läses som västerländska serier, från vänster till höger, alltså inte "bakifrån". Alltså ger dom inte ut det dom säger sig göra. Frågan är som sagt hur genre-petig man ska vara? Och så länge det kommer nya bra serier på svenska kanske man ska vara nöjd?

Kang-Woo Lee har under pseudenymen Woo gjort stor succé i Korea med sin Manhwa Rebirth. Serien handlar om Vampyren Deswithat som blivit fängslad i Limbo under trehundra år av magikern Kalutika. Dessvärre råkar vampyren släppas fri av välmenande men klantiga spökjägare. En profetia förutspår att Kalutika kommer att förgöra jorden. Deshwitats upptäcker att hans jakt på magikern inte längre bara om hämnd. Vampyren Deshwitat lierar sig med dottern till en av sina offer, en präst som behärskar ljusets kraft samt sin gamle vän (?) Rett.

Det är ett vältecknat äventyr som bitvis är väldigt våldsamt. Dessutom kan de mycket lättklädda hjältinnorna och vissa sexskämt kännas osmakliga för en västerländsk läsare. Men trots de överexponerade kvinnorna är det lätt att förstå varför Rebirth blivit så populär. Rebirth är god underhållning som passar för trettonåringar och uppåt. Rekommenderas. 


Kommentarer
Postat av: KimJ

Ha en bra dag! Kram KimJ

2007-11-22 @ 15:52:55
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: Emma

hej! jag tycker att rebirth är en jättebra mangaserie, den enda som jag följer faktiskt, och jag har köpt alla pockets vartefter dem har släppts ut. De har alltid släppts med en månads mellanrum, men nu är det 5 månader sedan nr. 16 släpptes och jag väntar ännu på 17, på svenska då såklart. Undrar om du har nån aning om varför det är så?

2008-11-11 @ 11:46:32
Postat av: Mangabibliotekarien

Ja, Rebirth ger god underhållning.

Om jag förstått saken rätt beror det på att vi i Sverige "kommit ikapp" originalet i utgivning. Woo måste helt enkelt hinna skriva tilräckligt mycket för att det ska släppas i pocketform. Och sedan ska det ju översättas. Därav den irriterande segheten i pocketsläpp.

2008-11-12 @ 11:31:47
Postat av: Hege

nja hela serien finns ju på engelska redan i pocket sen något år tillbaka förlagen har väl helt enkelt slutat ge ut den i svergie



de har ju en tendens att bara publicera halva mangor i svergie

2009-03-19 @ 23:47:59
Postat av: Carre

Det har gåt ett år nu! jag vill våldigt veta om dom teker överseta resten av serien. Det är väldigt frustrerande. komer dom någonsei sleppa nr 17 på svenska?!

2009-07-02 @ 23:58:15
Postat av: Mangabibliotekarien

Så här är det. En hel massa mangaserier läggs ned just nu på grund av dåliga försäljningssiffror. Förlaget Wahlströms är dåliga på att ge klara besked men det verkar onekligen som om både Yotsuba&! och Rebirth är helt nedlagda vid det här laget.

2009-07-03 @ 08:49:53
Postat av: Cecilia

Jag är petig. En Manhwa är ingen manga. Det är det enda som stör mig med själva boken (om jag bortser från halvnakna tjejer). Det andra är att utgivningen slutat.

Jaja, får väl komplettera med de engelska då. =(



Helt klart läsvärd!

2009-12-07 @ 12:29:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0