Kana de manga: Lär dig japanska av Glenn Kardy

image60          image61

Detta är en tunn men dock ganska innehållsrik bok. Här finns grundläggande instruktioner om det japanska alfabetet ABC och de två teckensystemen hiragana och katakana. På varje sida visas ett tecken tillsammans med en text och en mangabild som anknyter till tecknet. Dessutom är det insprängt små faktarutor om den japanska kulturen och landet? I slutet av boken finns det övningar på att skriva på japanska.

Jag finner denna bok märklig men intressant. Jag får ut mest av faktarutorna om japan och dess kultur. Men lite japanska har jag dock lärt mig (jag kan räkna till tio på japanska).

Detta är alltså en helt godkänd men lättviktig introduktion. Boken har fått flera uppföljare, Kanji de manga: Lär dig japanska som i skrivande stund finns i tre delar. Serien rekommenderas inte varmt men kan vara bra att ha i ett välsorterat bibliotek.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0