Manga av Julius Wiedemann & Amano Masanao



Detta är en trespråkig bok på engelska, tyska och franska.

Manga är ett uppslagsverk där de mest inflytelserika mangaskaparna tas upp. Man får en kort (mycket kort) biografi samt en bibliografi. En DVD-skiva medföljer innehållandes bland annat intervjuer med tre mangaskapare (Usaruara Furuya, Naoki Urasawa och Reko Okano) och bilder på 900 mangaomslag.

Vid första anblicken känns detta uppslagsverk gediget. Vid den andra anblicken inser jag att det är för att det är skrivet på tre språk. Biografin över författarna är i min mening för kort. En tredjedels sida känns för knapp. Jag begär inte en fullständig biografi men mer än det som erbjuds vill jag ha. Att det är mycket bilder från författarnas
verk känns däremot bra.

Den medföljande DVD-skivan är en kul bonus men inte så intressant. Fast jag har å andra sidan alltid haft svårt att titta på intervjuer,  jag läser dom hellre.

Däremot är det trots allt det bästa uppslagsverk om manga jag hittils läst. Men jag hoppas att jag kommer över ett än mer gediget i framtiden. Och vill man läsa något gediget om manga är Manga : sixty years of Japanese comics av Paul Gravett bättre.

Rekommenderas dock, men med viss tvekan i hopp om att bättre uppslagsverk dyker upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0