Magical X Miracle av Yuzu Mizutani

image150

Denna manga finns än så länge endast på engelska.

Magical X Miracle handlar om Merleawe, en magistudent som visar sig vara mycket lik den kända stormagikern Sylthfarn. Då han försvinner övertalas hon att uppträda som honom. Detta för att undvika fullskaligt krig. I rollen som Sylthfarn lovar Merleawe att skydda folk och land, men kan hon det?

Att någon klär ut sig för att föreställa någon annan (helst också ett annat kön) är ett mycket vanligt tema. Det finns en hel massa serier kring detta tema (inte bara manga) som till exempel Kill me Kiss me av Lee Young You. Temat är som bekant mycket vanligt i filmer, japanska som svenska som hollywood-filmer. Personligen är jag ganska trött på temat, jag har läst/sett det för många gånger. Men jag inser att Magical X Miracle inte är dålig i sin genre. Mizutani får till förvecklingarna på ett fyndigt och underhållande sätt. Dessutom är teckningarna välgjorda. Men jag finner den ändå svår att rekommendera. Den kan förvisso underhålla en tråkig dag, men det finns mycket bättre mangaserier.

Rekommenderas inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0