Buddha av Ozamu Tezuka

image158     image159     image160

Denna bok finns än så länge på engelska.

Osamu Tezuka har kallats för japans svar på Walt Disney. Och visst ligger det mycket i det påståendet. På samma sätt som Walt Disney utvecklade serier och tecknad film i väst gjorde Tezuka i öst. Tezuka har även kallats för "mangans fader". Sådana benämningar kan alltid diskuteras men det var Tezuka som nästan ensam lade grunder för mangans popularitet och har influerat många serieskapare sedan dess, både västerländska som österländska. 

En av Tezukas största succéer var astroboy. En annan succé var hans ambitiösa projekt att i serieform redogöra för Buddhas liv. Detta ambitiösa serieprojekt finns i åtta delar.

Mangan handlar då om Siddharta som sedermera blev Buddha. I första boken, Kapilavastu, föds han. Den andra, The Four Encounters, delen skildrar hur han blir utled på sitt liv som priviligerad prins och till sist lämnar palatset för att bli en munk. Den tredje delen,Devadatta, tar upp hans liv som munk. Den fjärde, The Forest of Uruvela, visar på hur han i Uruvelaskogen achieves enlightenment. De övriga böckerna, Deer Park, Ananda, Ajatasattu och Jetavana skildrar hur han sprider sina lärdomar samt inspirerar andra fram till sin död i sista boken. 

Jag blir alltid kluven inför böcker av den här typen. "Läroböcker" i serieform förvirrar mig. Jag brukar främst vilja bli underhållen då jag läser serier. Vill jag ha fakta föredrar jag tryckta textböcker. Men många faktaserier upptäcker jag till min stora förvåning att jag gillar. Så också denna. Tezuka lyckas kombinera fakta och underhållning på ett skickligt sett. I denna kombination fungerar även de enkla men välgjorda teckningarna.

Vill man vara skeptisk kan man undra hur väl Tezuka förhåller sig till sanningen. Å andra sidan är detta något man alltid ska fundera på. Allt är ju ändå bara författarens tolkningar oavsett om det är bibeln, morgontidningar eller Buddha i mangaform. Och är det så underhållande som Tezukas Buddha spelar det ingen roll.

Rekommenderas.

Kommentarer
Postat av: henrikutanblogg

just i fallet med berättelsen med Buddhas liv kanman fråga sig om det verkligen är "sanningen" som är det viktiga. Det man kan fråga sig är hur nära Tezuka håller sig den traditionella berättelsen om hans liv. Men jag misstänker att Tezuka har velat göra en tolkning av det Buddhistiska budskapet, såklart lutande sig mot en tradition, men ändå, en fri tolkning.

2007-12-19 @ 10:48:07
Postat av: Eric Haraldsson

Jag tror att man skall vara väldigt försiktig med att läsa Tezukas Buddha som en biografi. Tezuka har inkluderat flera karaktärer i historien som, såvitt min begränsade kunskap om Buddhismen säger, över huvud taget inte finns representerade inom Buddhismen. Tatta och hans fru Migaila är nog de främsta exemplen.



Som underhållning är den dock förstklassig!

2011-02-26 @ 17:49:00
URL: http://japanska-serier.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0