Maison Ikkoku av Rumiko Takahashi


Följande manga finns än så länge bara på engelska.

Rumiko Takahashi är en av de allra största inom manga i japan. På svenska finns Ranma 1/2 och Inu Yasha. I jämförelse med dessa är Maison Ikkoku en ganska sansad historia. Den anses vara Takahasis hittils bästa verk. Vilket inte säger lite i och med att allt av henne brukar hyllas.

Mangan handlar om ett våningshus och de boende där. Kyoko är den nye (och mycket vackra) föreståndaren till våningshuset. Däri bor den hopplöse, dagdrivande studenten Yusaku som blir förälskad i Kyoko. I huset finns även den oftast halvfulle skvallertanten Mrs. Ichinose och hennes odräglige son Kentaro. Den bedagade skönheten Akemi och den smygtittande och lätt perverse Mr Yotsuya bor också i varsitt rum i huset. Serien kretsar kring dessa människor och Yusakus försök att våga säga till Kyoko att han är förälskad i henne. Men bara att bli på tu man hand med henne verkar vara en omöjlighet.

Maison Ikkoku är en av Takahashis tidiga alster. Som jag nämnde ovan anses det dock fortfarande höra till hennes främsta verk. Det förbryllar mig. Jag fick ut mer av Ranma 1/2, Inu Yasha och framför allt hennes fantastiska Mermaid Saga. Gentemot dessa finner jag Maison Ikkoku ganska blek. Men det betyder inte att den är dålig, tvärtom. Den innehåller samma underhållande knashumor Takahashi är känd för. Dock inte fullt lika mycket och lika knasig humor. Det känns för mig som om hon här fortfarande försöker hitta sin form.

Men den är tillräckligt underhållande för att rekommenderas. Men Takahashis övriga serier är bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0