Tanks 2 av Jesper Nordqvist



Andra och sista delen av svensk-mangan Tanks har kommit. Eftersom det är ett svensk original recenserar jag alla delar och inte hela serien i ett svep som jag annars gör.

I Tanks 2 flyr huvudpersonerna genom staden Gavria med soldater hack i häl. Men med lite oväntad hjälp lyckas de ta sig ut mot vildmarken. Alltså utom militärens omedelbara räckvidd. Eller?

Jesper Nordqvist är son till en av Sveriges största barnboksförfattare, Sven Nordqvist (Pettson och Findus). Så tecknarmässigt har unge Nordqvist stora skor att fylla. Han är klok nog att teckna i en helt annan stil än sin far. Var det kanske därför han valde den så kallade mangastilen. Dessvärre behärskar han inte den stilen till fullo. Teckningarna är lite stela och fyrkantiga. Tanks når heller inte samma höjder som den svenska mangaserien Kick Off! av Yokaj Studio. Men så är den lite stelare inte bara tecknarmässigt men även själva historien är lite stel. Men för dens skull är inte Tanks dålig. Tvärtom. Egentligen är det lite synd att det är så lätt att jämföra den med just Kick Off! eftersom bägge är svenska originalmanga som utkom ungefär samtidigt. Det är nämligen lite som dom har gemensamt. Nordqvists manga är en helt annan typ av genre än just Kick Off! Dessutom, nästan vad som helst som jämförs med Kick Off! blir sämre eftersom just den mangan är så otroligt läsvärd och underhållande.

Även Tanks ger god underhållning. Den är helt klart läsvärd och stelheten jag klagade på ovan tror (och hoppas) jag beror på oerfarenhet. Nordqvist visar på potential och jag tror absolut att vi kommer att få läsa mer underhållande alster från honom i framtiden.

Är komplett i två volymer och passar från 13 och uppåt.
Rekommenderas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0