Manganackan



Ibland får man lite lustiga uppdrag. Via seriefrämjandet har jag blivit ombedd att recensera manganackan, alltså en skolalmanacka med mangainslag. Den första tanke jag fick då jag öppnade recensionspaketet jag fått i min brevlåda var följaktligen "hur recenserar man en almanacka?" Dessutom visade det sig att kalendern sträcker sig nämligen från juli 2008 till och med juni 2009. Alltså har nästan halva kalendertiden gått.

Jag tror i alla fall att jag lyckades med min recension. Så jag beslöt mig för att recensera den en gång till. Denna gång i den blogg ni läser just nu.

Varje månad i manganackan är illustrerad av 12 svenska mangatecknare. Varje tecknare har gjort en till två helsidor samt mindre bilder till sin månad. De kanske mest kända namnen är Yosh och Åsa Ekström. Yosh är en del av Yokaj studio  som bland annat ligger bakom Kick OffTeckna lätt manga och Yosh! Teckna manga!. Åsa Ekström är en av personerna bakom manga/romanhybriden Stall Norrsken. Majoriteten av de inblandade illustratörerna i manganackan har tidigare medverkat i mangatalangen 2006 och/eller 2007.

Almanackan innehåller även sådant man kan kräva av en god almancaka som bra översikt över året och lagom utrymme för anteckningar för varje dag. Dessutom har den flera sidor för vidare anteckningar mot slutet samt en e-post/telefonlista. Vidare innehåller manganackan även japan-fakta av olika slag. Oftast förknippade med olika högtider som "alla hjärtans dag" och "white day" men även hur man skriver sitt namn på japanska. En lista på alla mangaserier förlaget Bonnier Carlsen givit ut finns också med i manganackan.


Teckningarna är alla välgjorda och är personligt tecknade. Att de mest kända illustratörerna står bakom några av de bästa illustrationerna är kanske inte så konstigt. Yosh och Ekström visar varför de börjar göra sig ett namn inom svenskt tecknande. Men det finns även andra namn som förmodligen vi förmodligen kommer att se mer av i framtiden. Bland dessa tror jag att Natalia Batista samt Melissa Gonzales kommer att få en framtid i seriesverige om de fortsätter så här. Dock är det ingen av de medverkade som behöver skämmas för sin insats.


Sammanfattningsvis fyller manganackan sin funktion som skolkalender väl. Skulle jag vara högstadie-elev skulle jag bli överlycklig om jag hade denna almanacka. Om det är någon högstadie-elev som använder en almanacka nu för tiden. Själv har jag slutat och använder bara min mobiltelefons kalendertjänst. 

Det är svårt att säga vad ett bibliotek skulle ha för nytta av denna almanacka (speciellt då ett halvår i den redan gått). Men kommer det en liknande almanacka för nästa läsår almanackan en ypperlig vinst i någon tävling på biblioteket.

Kommentarer
Postat av: peachpuff13

det kmr väll en manganacka 09-10 också? OO var kan man hitta den isåfall? det är ju den bästa almanacka som skapats TT_TT

2009-06-29 @ 14:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0