Bild & Bubbla



Bild & Bubbla är en tidskrift som funnits länge, (faktum är att tidningen firar 40-årsjubileum). Bild & Bubbla ges ut av seriefrämjandet (se http://www.serieframjandet.se/) och utkommer fyra gånger per år. Jag finner det passande att skriva om tidskriften på min blogg just nu i och med att den nyligen fått både ny design och inriktning. Bild & Bubbla har blivit tjockare och mer bokliknande med ett mer tidlöst innehåll. Mindre recensioner och mer allmänngiltiga artiklar. 

En av huvudpersonerna bakom Bild & Bubbla är Fredrik Strömberg som även skrivit Manga! Japanska serier och skaparglädje och medverkat i antologin Manga: från Hokusai till Dragon Ball. 

Bild & Bubbla är alltså en tidskrift om serier. Den tar mer eller mindre upp allt som har serieanknytning. Givetvis då också manga. I det första omgjorda numret finns det en mycket intresant artikel om japanska skräckserier. Tidningen har alltid varit intressant och läsvärd och den har blivit änu bättre efter den nya designen och nya inriktningen.

Att vara medlem i seriefrämjandet är något jag hoppas att de flesta av mina bloggläsare redan är. Om någon inte vet vad seriefrämjandet är så är det ett riksomfattande förbund för serieintresserade som verkar för ett höjande av den tecknade seriens status som uttrycksmedel, och en större kunskap om dess karaktär och särdag. 

Tidningen, liksom medlemsskap, rekommenderas! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0