Virka Amigurumi av Mia Bengtsson



Detta är inte en mangabok, men väl en faktabok relaterad till japansk populärkultur.

Amigurumi kommer ursprungligen ifrån Japan och ordet betyder (ungefär) virkat mjukdjur. Andra kännetecken är att de är väldigt kawaii (betyder söt), de har ofta stora huvuden med små kroppar, armar och ben. Proportionerna är oftast lite fel och roliga och blir därför (enligt många) oemotståndliga.

Virka amigurumi är en bok med virkmönster som går från väldigt lätta till mer avancerade. Boken innehåller även en virkskola. Motivurvalet är mycklet brett, allt från djur och frukter till fantasifigurer. Givetvis är alla i den klassiska japanska amigurumistilen.

Nu är inte jag den som virkar. Lite sugen blir jag eftersom dessa amigurumis är mycket söta. Speciellt morotsfigurerna. Men trots virkskolan tror jag inte att jag kommer att försöka. Däremot verkar boken klokt upplagd och lagom bred så att både amatörer och mer virkerfarna ska få ut något av boken.

Rekommenderas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0