Starcraft Frontline (antologi)



Starcraft är ett mycket populärt datorspel som 1998 skapades av Blizzard Entertainment. I spelet kan man spela som en av tre olika raser. Det som gör Starcraft-spelet unikt är att raserna måste spelas med helt olika strategier och har olika hierariska uppbyggnader. Man kan antingen spela som Terran (människor), Zerger eller Protoss. Sättet man bygger baser och krigar på är väldigt olika för de tre raserna, men spelet anses ändå vara ett av de mest välbalanserade strategispelen som gjorts.

Spelets enorma popularitet har gjort att det nu kommit mangaserier baserade på spelet. Starcraft frontline är en antologi. Första delen innehåller fyra serienoveller av där Simon Furman (som tidigare gjort Transformers) och Richard Knaak ( som bland annat gjort Warcraft) är de största namnen. Alla novellerna utspelar sig i StarCraft-världen. Vi får främst följa olika människor, men vi läsare får även en inblick i Zerg- och Protoss-rasernas kamp för överlevnad.

Jag erkänner att jag aldrig spelat Starcraft. Kanske är det därför jag finner denna manga urtåkig. Krigsserier (eller krigsfilmer för den delen) har aldrig intresserat mig nämnvärt. Slänger man dessutom in monster i dessa krigssklidringar har mitt intresse försvunnit för gott. Men som en del i Starcraft-mytologin kan jag gott tänka mig att mangan fungerar. Men på egna ben står serien sig definitivt inte, alla fina teckningar till trots.

Mangan kommer att utkomma i tre delar och den primära målgruppen är alla Starcraft-fantaster (vilket verkar vara tonåriga grabbar).

Rekommenderas inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0