Gothic & Lolita av Masayuki Yoshinaga & Katsuhiko Ishikawa

image185

Denna faktabok finns än så länge endast på engelska. Fast det är mycket lite text. Följaktligen får de flesta icke engelsk-läsande ut lika mycket av denna bok.

Gothic & Lolita är mestadels en foto-bok men bilder på personer som blivit fotade på stan. (Närmare bestämt 270 bilder). Men inte vem som helst har blivit fotade utan personer som är hängivna gothic och lolita-stilen. Vissa "hemma hos-bilder" är även med i boken.

Vad är då Gotic & Lolita? Termen används för att beskriva en subkultur där (nästan alltid) flickor i nedre tonåren klär sig i extravaganta kläder för att exempelvis likna viktorianska porlinsdockor. Detta är i Japan ett mycket vanligt fenomen och förekommer i mangaserier (t.ex. Paradise Kiss av AI Yazawa och Othello av Satomi Ikezawa), TV-spel och givetvis TV-program. Termen blev populär i slutet av  1990-talet via populära japanska rockband som anammade trenden visualkei, alltså "visuella" band med spektakulära kläder och smink. Dessa artisters fans började klä sig som sina idoler och en ny modetrend var född. Idag är Gothic & Lolita en vanlig modestil i Japan med flera undergrupper (som t.ex. Goth punk, Maid style och Cyber goth)

Masayuki Yoshinaga är en av japans ledande modefotografer och han har tagit alla bilderna i Gothic & Lolita.

Det är synd att texten till bilderna är i rött och grönt. Detta gör att färgblinda (jag) emellanåt inte kunde läsa den överhuvudtaget. Jag såg nätt och jämnt att det fanns någon text. Men det är det enda negativa med boken. Som så fallet oftast är med den japanska populärkulturen tror jag knappt mina västerländska ögon. Boken innehåller fantastiska bilder. Jag finner att de flesta av modellerna är väldigt fina. Förvånadsvärt få var egentligen vulgärt utspökade. Kanske kommer jag att ändra min klädstil en aning. En inspirerande bok för egentligen alla åldrar med intresse av mode och/eller japansk populärkultur.

Rekommenderas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0