Elemental Gelade av Mayumi Azuma

image151


Azuma inledde sin karriär som assistent åt mangaskaparen Kozue Amano. Numera är det hon som är mangaskaparen och har assistenter som jobbar för henne. Hennes första succé var en mangaversion på TV-spelet Star Ocean: The Second Story. Fast hennes största succé är Elemental Gelade som från början var en populär animé (manga tv-serie). Mangan har också fått en spin-off manga, Elemental Gelade: Flag of Blue Sky. 

Mangan handlar om flygpiraten Coud Van Giruet som av en händelse kommit över "Edel Raid" Ren, ett levande vapen som förvandlar den människa hon interagerar med till en dödsmaskin. Ren blir dessvärre kidnappad och såld på svarta marknaden. Coud bestämmer sig för att rädda henne. Han och fyra övriga lätt missanpassade individer ger sig av på jakt efter henne.

Som så ofta när det gäller manga är Elemental Gelade vältecknad. Den är förvisso underhållande men även tröttsam. Jag har inte sett animén men kan tänka mig att den är bättre. Allt för mycket action gör sig enligt min mening bäst som rörliga bilder medan serier med ett lugnare tempo passar bäst i bokform.

Det finns i och för sig mycket sämre mangaserier än Elemental Gelade och så dålig är den inte. Den kan underhålla en regnig dag men det finns bättre.

Rekommenderas inte.

Kommentarer
Postat av: Nico

Ifall man frågar mig så tycker jag att den här mangan är bra och inte alls tröttsam. Enligt mig är den läsbar och rolig. Enigt mig är Elemental Gelade vältecknad och jag skulle rekommendera den.

2009-02-02 @ 17:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0