MPD-Psycho av Eiji Otsuka & Sho-u Tajima

image153

Denna manga finns än så länge endast på engelska.

Eiji Otsuka och Sho-u Tajima är kanske mest känd i västvärlden för att ha varit medskapare av de animerade sekvenserna i Quentin Tarantinos succéfilm Kill Bill vol 1. Men radarparet har fler succée bakom sig som Madara och MPD-psycho.

Huvudpersonen i serien heter Kobayashi Yousuke och lider av multiple personality disorder. Därav titeln. Efter att ha suttit i fängelse för ett brott som en av hans delpersonligheter begått arbetar han som detektiv på ett privat företag. Olika bisarra mördare dyker upp, alla har en typ av eankod på ena ögonvitan. Det har även Yousuke. Ju fler delar man läser, desto mer komplicerad blir den konspiratoriska handlingen. 

MPD-Psycho är extremt våldsam och känsliga läsare har inte mycket att hämta här. Däremot känns det inte som om mangan innehåller våld för dess egen skull utan seriens bisarra handling kräver det. 

MPD-psycho
 är inte bara bisarr och våldsam, den är också mycket underhållande. Den anses vara en "kult-serie". Och även om jag tycker att det gått inflation i ordet kult förstår jag det här. Serien är mycket läsvärd och vältecknad. Den blir bättre ju fler delar man läser och den finns i totalt 11 delar.

Kom bara ihåg att den inte alls passar för barn utan mår bäst på vuxenavdelningen.
Rekommenderas.
 

Kommentarer
Postat av: Henrikutanblogg

Nja, nu har jag läst första delen, och jag måste säga att jag inte håller med. Jag tycker att våldet är för mycket effektersökeri, delvis beroende på att jag tycker att manuset är lite tunnt, jag blir inte tillräckligt nyfiken på den bakomliggande handlingen, med eankoderna och det. Jag kan tänka mig att det kanske reder sig i del två, ettan känns mest som en presentation av förutsättningarna, och dessutom en ganska rörig sådan.

2008-05-21 @ 19:39:43
Postat av: Mangabibliotekarien

Som du mycket riktigt spekulerar blir manuset vassare ju längre fram man kommer i mangan. Ettan är (som första mangapocketat brukar vara) en introduktion. Sedan blir det fart!

2008-05-22 @ 09:45:22
Postat av: henrikutanblogg

jaha, då kanske jag läser de andra så småsmåning om. Men jag fastnade inte riktigt för introduktionen. Att jag blir nyfiken på om de lyckas styra upp manuset är inte nån riktigt bra hook...

2008-05-22 @ 18:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0