Tokyo Mew Mew av Reiko Yoshida

image80          image81

Serien handlar om unge Ichigo. Av en händelse får hon utrotningshotat vildkatts-DNA i sig. Samtidigt får fyra andra flickor DNA från andra utrotningshotade djur. Flickorna är ovetandes pjäser i det hemliga "Projekt Mjau", med uppdrag att skydda planeten från utomjordingar som använder djur för att anfalla människor.

Detta är en superhjältemanga med unga flickor som målgrupp (8-12). I Japan har den blivit mycket populär och gett upphov till Tokyo Mew Mew- dockor, tapeter, kläder med mera.

Men är serien bra? För en västerländsk läsare känns det osmakligt att se unga flickor (11-13 år) iklädda strumpeband och korsetter. Men det är inte det enda som drar ner intrycket i denna manga. Den är mycket rörigt tecknad med allt för mycket detaljer. Handlingen är barnslig (även för barn) och många skämt känns mycket sexistiska.

Detta hör till en av de sämre mangaserierna jag läst och rekommenderas definitivt inte. Jag tycker egentligen att man som bibliotek ska ha serier/böcker som blivit stora succér. För kännedom om inte annat. Men detta är för dåligt med tanke på att det finns så mycket bra manga. Har även kommit en uppföljare vid namn Tokyo Mew Mew a la Mode

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tycker inte alls att handlingen är barnslig D: ... (okej, jag är ett barn. Jag är inte den rätta personen som ska komma och klaga.) ... Jag vet att vissa inte gillar serien men jag och 3 av mina kompisar köpte den mangan först av alla och vi älskar den ^_^ ... I och för sig som du sa finns det bättre ... så att inte rekommendera den är nog rätt gjort :c

2007-08-19 @ 20:04:40
Postat av: minto aiziawa

hej jag är en såm älskar tokyo mew mew det är typ den bästa serien nånsin !!!

2007-09-06 @ 20:00:16
Postat av: Nico

Enligt mig så är den väl helt ok och jag skulle nog rekommendera den, alla har ju olika smak på vad de tycker om. Jag har hört många som tycker om mangan och själv har jag läst mangan.

2009-02-02 @ 17:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0