The Devil Ororon av Hakase Mizuki

image77

Huvudpersonen i mangan är den unge Chiaki. En dag ser hon en mycket skadad man ligga i regnet på gatan. Hon tar honom hem och tar hand om honom. Mannen visar sig vara djävulskungen Ororon. Som tack för att hon räddat honom får hon en önskan uppfylld. Chiakis önskan är att Ororon ska stanna hos henne för alltid. Vilken han gör. Deras liv tillsammans blir dock inte alltid lätt. Eftersom Ororon är arvinge till tronen i helvetet dyker olika monster och demoner upp för att döda honom. Dessutom visar det sig att Chiaki är barnet till en ärkeängel och en människa.

På pappret låter det som en kul manga. Dessvärre är den inte så kul. Det beror nog mest på de dåliga teckningarna som hämmar hela berättelsen. Berättelsen i sig är bra. Handlingne är finurlig och emellanåt mycket rolig. Men mangan kräver det en hel del koncentration samt gott minne för att hänga med.

Min slutsats är att det är en manga man både kan ha och mista. Men de dåliga teckningarna samt svårigheten att komma in i den gör att jag inte rekommenderar den.

Kommentarer
Postat av: eldvind

http://komikamagasin.se/artikel/193/mangismo-staeller-in-betalningarna
Mangismo i trubbel. Denna titel berörs dock inte eftersom samtliga delar är utgivna, men övrigt utbud av mangismos titlar ligger i farozonen. Med lite tur kanske dom lyckas att lösa sina ekonomiska problem.

2007-08-07 @ 15:06:25
Postat av: Håkan

Jag tycker teckningarna funkar okej, men jag blir förvirrad av den röriga berättartekniken.

2007-12-11 @ 23:00:03
Postat av: Li Pettersson

Jag tyckte om mangan, trots att det var svårt att skilja personerna åt, då de var väl lika tecknade. Berättelsen fångade min fantasi, och jag skulle rekommendera den till dem som gillar Buffy the Vampire Slayer.

2008-06-03 @ 17:55:42
Postat av: Ulrika

Dåligt tecknat? Skojar du? Detta är en av de bättre tecknade mangaserierna. Han har en personlig stil som inte ser ut som alla andra, bilderna är effektfulla och oftast enkla, vilket gör det så starkt.



Att handlingen är rörig kan jag däremot hålla med, efter första boken fattar man ingenting, men de är ändå värda att läsa pga teckningarna.

2011-09-07 @ 09:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0