Shirley av Kaoru Mori

image23

En mycket populär genre i japan är manga om pigor. En av de mest populära serierna är Emma av Kaoru Mori, som jag skrivit om tidigare. Mori har förläst sig på systrarna Bronte och annan romantisk litteratur från artonhundratalets England och gjort sin egen version. Men Emma är inte den enda pig-manga Mori gjort. Han står även bakom Shirley.

Boken är en avslutad berättelse och handlar om förhållandet mellan den undergivna tjänsteflickan Shirley och hennes matmor. Den som önskar att Shirley ska visa någon egen styrka får kommer på skam, vilket känns annorlunda och uppfriskande. I boken ingår även två andra historier i samma stil, av samma författare. Alla berättelser utspelar sig i det viktorianska London.

Detta är mycket bra. Vältecknat och romantiskt sentimentalt. Emma är kasnke något bättre, mest för att den är längre, (7 delar). Men Shirley är en mycket läsvärd manga. Rekommenderas. Målgruppen är flickor i tonåren. Vill man vara pedagogisk kan faktiskt Moris böcker användas i historieundervisning kring hur det var att leva i det viktorianska London. Men vad som är viktigast är inte möjligheten till pedagogik utan att mangan ger god underhållning.

Kommentarer
Postat av: eldvind

Har inte läst Shirley än men jag älskar Emma. Tycker den är veckert tecknad och har en väldigt fin och vacker handling med ett intressant persongalleri. Tycker den passar såväl unga som mig (30) perfekt.

2007-08-13 @ 17:53:55
Postat av: Emma

Hej, jag är Emma ... 10 (nu 11)-åringen som vann tredje pris i Emmatävlingen ^_^ ... Jag älskar den här serien, det är inte världens bästa handling men jag fastnade för den ~

2007-08-19 @ 19:56:35
Postat av: Ronja

Jag har läst "Shirley" och jag håller inte med om att den var bra! :( Jag tycker att den var jättetråkig (kanske den tråkigaste mangan jag läst). Det fanns ingen som helst handling! (Men jag håller med om att det var fina teckningar.)

2007-09-10 @ 17:08:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0