Missile Happy av Miki Kiritani



Denna manga finns än så länge bara på engelska.

Missile Happy handlar om 15-årige Mikako. Hon är väldigt överbeskyddande när det gäller hennes storasyster och vägrar låta henne träffa vilka killar som helst. Mikako måste nämligen godkänna dom först. Därför tar hon på sig att spionera på systerns senaste kille. Slumpen gör att dom råkar bli rumskompisar.

Ett mycket vanligt inslag i shojo-manga är att berätta om huvudrollsinnehaverskans första kärlek. Ofta i dessa sammanhang är inslag av  "kärlek vid första ögonkastet" och  "lyckliga i alla sina dagar" vanliga.  Vilket i mina västerländska ögon kan te sig lite märkligt eftersom huvudpersonerna inte ens gått ut högstadiet men ändå är så förälskad att hon vill gifta sig. Det är mycket sådant i Missile Happy. Jag brukar se mig som en romantiker men för mig blir det för mycket. Men visst innehåller mangan flera roliga inslag och grundidén är rolig. Men den är lite för hafsigt gjord. Jag skulle önska att Miki Kiritani skulle strama åt berättelsen (och gärna göra personerna äldre).

Miki Kiritani tecknar i den klassiska shojo-stilen som jag finner lite rörig. Den underlättar inte läsningen eftersom handlingen också är lite rörig. 

Missile Happy är komplett i 5 delar och dess primära målgrupp är flickor från 13 år.
Rekommenderas inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0