Animated film av James Clarke

image155

Denna bok finns än så länge endast på engelska.

Animated film handlar inte om manga, så jag var tveksam om jag skulle ta med den på min blogg. Men den handlar om animerad film och då givetvis en hel del om animé så jag tyckte att den var tillräckligt mangarelaterad för att vara av intresse.

Boken tar en historisk (även teknikhistorisk) titt på tecknad och animerad film. Den börjar med Disney och går sedan igenom den animerade filmhistorien med bl.a. Roger Rabbit, Järnjätten och datoranimerade filmer som ett småkryps liv som exempel. Ett kapitel ägnas även åt filmer som delvis är animerade, t.ex. de nya Star Wars-filmerna. En del av boken tar upp animé, alltså mangafilm. Vi får läsa i ett kortfattat kapitel om animéns historia. Sedan tittar Clarke närmare på ett par specifika filmer, Akira, Ghost in the Shell och Princess Monoke.

Det är en gedigen bok Clarke gjort. Man bör dock vara mycket duktig på engelska om man ska få ut något av den. Man kan alltså inte sätta den i händerna på vilken filmintresserad person som helst. Är man bara intresserad av animé är animated film inte den bästa boken men är man intresserad av animerad/tecknad film i stort har man mer att hämta. Men det är något som saknas. Kanske för att jag är mer intresserad av filmerna i sig samt filmerna ur ett historiskt perspektiv mer än tekniska detaljer som boken är ganska rik utav. Och då finns det bättre böcker.

Rekommenderas därför med viss tvekan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0