Star Trek Manga

image88

Denna manga finns än så länge bara på engelska.

Star Trek har 40-årsjubileum! För att fira detta har förlaget Tokyopop samlat 5 artister och 5 författare världen över för att göra varsitt avsnitt i form av en manganovell.
   
Avsnitten heter Side Effects, Anything But Alone, 'Til Death, Orphans och Oban. En icke-manga novell ingår även vid namn First, Do No Harm,(från kommande novellsamlingen Constellations). Författarna/tecknarna är Chris Dows, Joshua Ortega, Makoto Nakatsuka, Jim Alexander, Rob Tokar, Mike Barr, Jeong Mo Yang, Ej Su, Gregory Giovanni Johnson och Michael Shelfer.   

Alla novellerna utspelar sig ombord på NCC-1701. För den obekante med Star Trek betyder det att novellerna utspelar sig i manskapet från den allra första Star Trek-serien. Vi återser alltså Captain Kirk, Mr Spock, Bones, Scotty med mera.

Är Star Trek Manga då underhållande. Fansen blir nog inte besvikna (då menar jag fansen av den första Star Trek serien). Mangan påminner mycket om originalTV-serien. För mig är det inte positivt i och med att jag finner Star Trek vara otroligt tråkigt. Men denna manga har mycket skickligt fångat stämningen från originalet. Dessutom är den i regel mycket vältecknad. Lite ojämt är det givetvis i och med att det är en samling (vilket hör till samlingarnas natur). Star Trek manga kommer att komma i tre delar. Trots att jag personligen finner serien dödstråkig rekommenderar jag den. Detta på grund av att den, som jag tidigare skrivit, fångat stämningen av succe-serien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0