Genshiken av Kio Shimoku

image7

Denna manga är på engelska.

Genshiken är författarens mest kända verk hittils. Den utspelar sig på ett japanskt gymnasium. Kanji Sasahara går första året och bestämmer sig för att gå med i gymnasiets Otaku-klubb. Mangan handlar också om Saki Kasukabe som försöker förändra sin manga- och animéfrälste pojkvän Makoto till en "mindre nördig" pojkvän. Både Kanji och Makoto går med i Genshiken, "Sällskapet för Studier av Modern Visuell Kultur". Saki Mokoto hänger irriterat med på klubbens alla aktiviteter, från cosplay och mässor till tv-spel och anime-figursamlande. Mot sin vilja lär hon sig mer än hon vill om japansk otakus värld.

Jag erkänner att det var svårt att sammanfatta denna manga. Det är många huvudpersoner som alla går med i Genshiken av olika orsaker. Mangan i sig känns mest som en intressant inblick i japansk populärkultur.

Vill man veta mer om manga, animé och j-pop är detta den bästa faktabok du kan läsa. Samtidigt vill man (i alla fall jag) veta hur det går för personerna. Den är mångdimensionellt beskrivna. Lägg därtill att mangan är mycket vältecknad kan jag bara konstatera att Genshiken är en av de bästa mangorna jag läst. Trots det faktum att det egentligen inte händer något i serien. Rekommenderas varmt.

Kommentarer
Postat av: Marcus

Genshiken är bland det bästa man kan läsa just nu när det kommer till engelsköversatt manga.

2007-09-12 @ 16:46:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0