Dolls av Yumiko Kawahara

image8

Denna manga är på engelska.

Mangaserien Dolls består av novellserier som alla handlar om samexistensen mellan dockor och deras ägare. De är alla mörka berättelser. Vissa är rena skräckberättesler andra är mer filosofiska till sin natur. De är alla vältecknade och suggestiva.

Yumiko Kawahara har många fans som älskar hans mörka dockberättelser. Jag hör dock inte till dom. Dom har något visst men för mig känns dom som lättviktiga versioner av den betydligt mer läskige och minst lika suggestiva Kazuo Umezu (mannen bakom skräcknovellerna Scary Book). Jag finner serien Dolls tråkig i jämförelse. Lägg därtill att dom är så pass lika att man oundvikligt jämför dessa två och Dolls faller platt till marken.

Dolls är absolut inte så dålig att jag inte skulle rekommendera inköp av den. Man kan absolut ha den på ett välsorterat bibliotek. Men jag tycker att det finns bättre manga i samma stil.

Kommentarer
Postat av: Håkan / Wakuran

Litet nitpick, men "Yumiko" är ett kvinnonamn.

2010-07-01 @ 20:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0