Lista på rekommendationer

Jag har här listat de mangatitlar som enligt mig är ett måste på varje välsorterat bibliotek. Jag har skrivit ålders- och könsrekommendationer även om jag inte gillar att dela in serier i kön och ålder. Men eftersom min blogg riktar sig till bibliotek gör jag så i alla fall för att förenkla eftersom jag vet att kön och ålder är av intresse.

För pojkar 12-uppåt.
De mest populära mangaserierna för denna åldersgrupp är Dragon Ball av Akira Toryiama och One Piece av Eiichiro Oda. Det betyder inte att de är bäst men de är populärast och mest efterfrågade. Således bör nog dessa finnas. Andra bra för denna målgrupp är Fullmetal Alchemist av Hiromu Arakawa och Shaman King av Hiroyuki Takei. Även tidningen Shonen Jump är bra

För flickor 12 år-uppåt.
Bra manga för tjejer är svårare. Detta eftersom så kallade Shojomanga av någon anledning är, med västerländska ögon, sexistiska. Men några bra finns det. Emma av Kaoru Mori och Kare First Love av Kaho Miyasaka är två bra serier. Däremot rekommenderas tidningen Shojo Stars varmt.

Några bra allåldersmanga är Ranma 1/2 och Inu Yasha av Rumiko Takahashi och Mästerdetektiven Conan av Gosho Aoyama.

Bra vuxenmanga är Neon Genesis Evangelion av Yoshiyuki Sadamoto/Gainax samt klassikern Akira av Katsuhiro Otomo (finns på engelska). Tidningen NEO är också bra

Någon riktigt bra barnmanga har ännu inte kommit på svenska men Peach Fuzz av Lindsay Cibos & Jared Hodges ligger nära till hands.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0