Virka läskigt söta figurer av Christen Haden



Amigurumi kommer ursprungligen ifrån Japan och ordet betyder (ungefär) virkat mjukdjur. Andra kännetecken är att de är väldigt kawaii (betyder söt), de har ofta stora huvuden med små kroppar, armar och ben. Proportionerna är oftast lite fel och roliga och blir därför (enligt många) oemotståndliga.

Nu har amigurumi-vågen avknoppats och smält samman med annan västerländsk kultur. Detta visar sig tydligt i att fler böcker om "söta små figurer" dyker upp på marknaden. Den senaste är skriven av amerikanen Christen Haden. Författaren är även känd under pseudenymen NeedleNoodles.

Virka läskigt söta figurer innehåller 25 mönster för amigurumivarianter på zombies, ninjor, vikingar, vampyrer, aliens, robotar och Döden. Med finns också färgbilder med tydligt angivning av svårighetsgrad. Boken Virka amigurumi av Mia Bengtsson är bredare i sitt mönsterutbud och är därför på ett sätt bättre. Men i den här blir jag såld på varenda figur. Detta eftersom jag, liksom Haden, är såld på filmer och serier med zombies, vampyrer och liknande figurer. Vilket gör att jag ändock gillar denna bok mer. Nu blir jag verkligen sugen på att lära mig att virka!

Rekommenderas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0